ROSHANGARAN

ROSHANGARAN

امیرالمؤمنین علی(ع) : اگر چشم بینا داشته باشید حقیقت را نشانتان داده اند ؛ اگر هدایت می طلبید شما را هدایت کرده اند؛ اگر گوش شنوا دارید حق را به گوشتان خواندند.

نویسندگان

پرسش : خدایی که خیر محض است و از او شرّی صادر نمی‌گردد، چگونه « یُضِلُّ مَن یَشَاءُ» دارد و هر کسی را بخواهد گمراه می‌کند؟

پاسخ :

همان‌طور که اشاره نمودید، خداوند متعال هستی و کمال محض است و بدیهی است که شرّ و بدی از او صادر نمی‌گردد و از سویی نیز مکرر تصریح نموده است به «یُضِلُّ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ».

بدیهی است ذهن در برخورد اول با سؤال و شبهه مواجه می‌گردد که اولاً: چگونه است که او هر که را بخواهد هدایت و هر که را بخواهد گمراه می‌نماید، پس تکلیف و نقش «اختیار»ی که داده چه می‌شود؟ ثانیاً: چرا به کسی که خودش هدایت نموده پاداش می‌دهد و کسی را که خودش گمراه نموده کیفر می‌نماید؟ و ثالثاً: از او که شرّی صادر نمی‌گردد، پس چگونه و چرا گمرا‌ه می‌نماید. گمراه نمودن که کار خیر و خوبی نیست؟!

الف – خوب است که ابتدا پاسخ را با یک مثال در عملکرد خودمان روشن نماییم.

خیر است، اگر شما در بیابانی، چاهی حفر کنید تا آب از آن فوران کند و سپس درختانی بکارید که میوه دهد. بعد به همه بگویید که اینجا باغی است برای شما و در این نقطه نیز چاهی برای سیراب کردن شما و درختان و حیوانات. لذا از فایده‌های آن استفاده کرده و لذت ببرید، اما به چاه نزدیک نشوید، چون امکان سقوط و هلاکت دارد و هم درختان را قطع نکنید، آتش نزنید و ....

در چنین عملی، شما  کار خیری انجام داده‌اید، اما دو شخص متفاوت وارد این باغ می‌شوند، یکی از این همه نعمت فایده و لذت می‌برد و دیگری مستقیم سر چاه رفته و سقوط می‌کند و یا درختان را قطع کرده و خود را بی‌بهره می‌سازد و یا باغش را آتش زده و خودش هم می‌سوزد.

ب – به نظر می‌رسد همه پاسخ با همین سؤال روشن شده باشد. به قول آیت الله حائری شیرازی، خدا خیر ملائک و حتی ابلیس را می‌خواهد. او می‌داند که ابلیس تا کنون هر چه عبادت کرده بود، به خاطر این بود که بر فضل و جایگاهش نزد ملائکه افزوده می‌شد، اکنون می‌خواهد او یک پله بالاتر بیاید و خود را نبیند، بلکه خدا را ببیند. پس داروی دردش را می‌فرستد و می‌گوید: این «آدم» از تو افضل است، پس برای عبادت من که رشد توست، به او سجده کن. اما او تکبر کرده و می‌گوید: خیر خودم افضل هستم. لذا با همین خیرِ «آدم» و خیر دستور «سجده به آدم»، ملائک به مقام والاتر می‌رسند و ابلیس سقوط می‌کند.

ج – خداوند متعال نیاز و درد انسان را می‌داند، لذا به او «عقل» را به عنوان «نبی درونی» و پیامبران (ع) را به عنوان «نبی بیرونی» و کتاب را به عنوان «علم روشنگر» و امام را به عنوان «الگو و راهنما» می‌فرستد و می‌فرماید به عقل رجوع کن و از پیامبر و کتاب اطاعت کن و از امام پیروی کن، تا رشد کنی. یک عده با همین خیر الهی، هدایت می‌شوند و یک عده نیز عناد و جمود ورزیده و با همین خیر گمراه‌تر می‌شوند.

پس چنین نیست که مثلاً یک عده‌ را با خیری هدایت می‌کند و یک عده دیگر را با شرّی گمراه می‌نماید، بلکه هر چه از او صادر می‌شود خیر محض است، و با همان خیری که می‌فرستد، عده‌ای [با اراده و اختیار خود] هدایت و عده‌ای گمراه می‌شوند. چنان چه در مورد قرآن کریم فرمود: همین قرآن که خیر محض است، بر مؤمنین شفای دردها و برای ظالمین، اسبابی برای گمراهی بیشتر است.

«وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء و َرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ و لاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا» (الإنسان، 82)

ترجمه: و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏ کنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمى ‏افزاید.

و در آیه بعد نیز تصریح می‌نماید که من «نعمت» را می‌فرستم، اما برخی از آن روی بر می‌گردانند:

«و َإِذَآ أَنْعَمْنَا عَلَى الإِنسَانِ أَعْرَضَ وَ نَأَى بِجَانِبِهِ وَ إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ کَانَ یَؤُوسًا» (همان، 83)

ترجمه: و چون به انسان نعمت ارزانى داریم روى مى‏گرداند و پهلو تهى مى‏کند و چون آسیبى به وى رسد نومید مى‏گردد.

پس، خداوند سبحان (منزه از کاستی و نقص و صفات مخلوق)، هستی – کمال و خیر محض است. چنین نیست که کسی را به شیوه و اسبابی هدایت کند و کس دیگری را به شیوه و اسبابی متضاد گمراه نماید و بعد به این پاداش بدهد و به آن کیفر؛ بلکه خیر و نعمت را به همه می‌فرستد، یک عده با اراده‌ی خود «شاکر» می‌شوند و یک عده نیز با اراده خود در مقابل همان نعمت «کفر» می‌ورزند. لذا فرمود:

«إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا و َإِمَّا کَفُورًا» (الإنسان، 2)

ترجمه: ما راه را به او نشان دادیم خواه (انسان) شاکر باشد و پذیرا گردد یا ناسپاس.

www.x-shobhe.com


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی