ROSHANGARAN

ROSHANGARAN

امیرالمؤمنین علی(ع) : اگر چشم بینا داشته باشید حقیقت را نشانتان داده اند ؛ اگر هدایت می طلبید شما را هدایت کرده اند؛ اگر گوش شنوا دارید حق را به گوشتان خواندند.

نویسندگان

  1. (شبهه‌ی فضای مجازی) - تحت عنوان «ارزش زن در اسلام ناب محمدی» (ص) آورده‌اند: مرد بالاتر از زن است (بقره آیه ۲۲۸) - زنان شما، دشمنانتان هستند (تغابن آیه ۱۴) - زن‌ها را کتک بزنید (نساء آیه ۳۴) - مردان باید بر زنان مسلط باشند (نساء آیه 34) و ...؟!

 

پاسخ : آیا پیرو ارزش زن در غرب و فمینیسم باشیم که به خودش نیز القا کرده‌اند: «هیچ ارزشی به جز جذابیت بیشتر برای مردان و لذت و تفریح رایگان آنها و البته کار با دستمزد ارزان‌تر نداری)؟!

چند سالی است که هر کدام از این مباحث را مستند به آیه‌ای، در فضای مجازی مطرح می‌کنند و بدون هیچ توجهی به پاسخ‌ها، سالی یکبار نیز تکرار می‌کنند و حالا یک بیکاری تمامی آنها را یکجا جمع و مطرح کرده است؛ و البته او نیز کاری با پاسخ ندارد! قصد فقط ضد تبلیغ علیه السلام، با القای شبهات به اذهان عمومی می‌باشد! 

●- دقت کنیم که "پُرگویی، زیاده‌گویی و پراکنده‌گویی"، یکی از اصلی‌ترین روش‌ها [تاکتیک]های جنگ نرم، به ویژه در فضای مجازی می‌باشد، چرا که امکان پاسخ را سلب می‌کند و این همان است که آنان می‌دانند و می‌خواهند. مثل همین شبهه‌ی فرافکنی شده که در 5 خط 20 ادعا کرده و به 20 آیه نیز مستند کرده است و حال اگر شما بخواهید پاسخ دهید، باید اول تک آیات را با ترجمه صحیحش بنویسید تا اثبات کنید که به غلط ترجمه کرده‌ای تا سوء استفاده کنی! بعد تک به تک آن آیات را شرح دهید تا موضوع روشن شود، به ویژه اگر موضوع در مباحث حقوقی  و حقوق کیفری و جزایی و ... باشد؛ بعد لازم است که برای پاسخگویی و رفع شبهه، از حقوق بگذرید و به عرصه‌ی "فلسفه حقوق" برسید و با شرح حکمت‌ها، پاسخی مستدل و مستند بدهید!

بنابراین، اگر هر سؤالی فقط سه صفحه پاسخ داشته باشد، 60 صفحه می‌شود که نه می‌شود نوشت و نه اگر به فرض کسی بنویسد و در فضای مجازی درج کند، مخاطبی آن را می‌خواند!

اما، در عین حال در این فرصت و امکان مختصر، پاسخی ایفاد می‌گردد تا مخاطبان محترم، با حقه‌بازی‌های اینگونه شبهات آشنا شوند.

ارزش

در کجای دنیا، "حقوق و قوانین"، چه مربوط به ارث و دیه باشد و چه مربوط به روابط بین انسان‌ها و یا مجازات تخطی‌ها باشد، به معنا و به مثابه‌ی "ارزش" تلقی می‌گردد؟!

*- گوران هادزیچ، رهبر صرب‌ها را پس از 16 سال فرار، یافتند و دستگیر کردند و او را به جرم قتل عام زنان، مردان و کودکان غیر نظامی، پاره کردن شکم زنان باردار، تجاوز به دختران و کودکان و ...، محاکمه خواهند کرد و مجازاتی به جز "حبس ابد" نخواهد داشت! حال آیا ارزش هزاران جان، برابر است با حبس ابد یک پیرمرد جانی، که خود به خود ده پانزده سال بیشتر زنده نخواهد ماند؟!

*- دو سال پیش یک نروژی به نام آندرس بهرینگ برایویک (Anders Behring Breivik )، 77 جوان را ترور کرد و فقط به 21 سال حبس محکوم شد (اینجا را کلیک کنید)! حال آیا ارزش جان آن 77 جوان، برابر با 21 سال از زندگی این قاتل و تروریستِ جانی می‌باشد؟!

*- مجازات آن تروریستی که چندی پیش در امریکا، 52 نفر را به ضرب گلوله کشت، یا سایر تروریست‌ها که به مدارس، دانشگاه‌ها و ... حمله می‌کنند، یا آن زن مدیر مدرسه استرالیایی که بیش از 70 دختر را مورد تجاوز قرار داده (اینجا را کلیک کنید) چه خواهد بود؟! آیا بیش از حبس ابد می‌باشد و آیا ارزش آن جان‌ها و آن نوامیس و آن آسیب‌ها و صدمات روحی و روانی و ... بر دختران قربانی، همین‌قدر است؟!

●- پس چرا تا نوبت به حقوق و احکام در اسلام که می‌رسد، نامش را "ارزش" می‌گذارند؟! آیا دیه، یعنی ارزش جان یک انسان؟! یا ارث یعنی ارزش پسر و دختر؟! پس این، فقط حقه‌بازی است.

مردان

حالا مردانی بیایند نام حقوق مترتب بر خود و بانوان را "ارزش مرد در اسلام" بگذارند و بگویند، ارزش مرد در اسلام این است:

1- باید پس از توحید و پرهیز از شرک، احترام والدین و به ویژه مادر را نگهدارد، مقابل آنها متواضع گردد، بال‌های رحمت خود را به روی آنان [به ویژه مادر] بگشاید و ... .

2- مرد باید به هنگام ازدواج، به همسرش (زن) مهریه بپردازد! چرا زن به مرد مهریه نپردازد؟!

3- نفقه زن (تأمین زندگی و مخارج او و فرزندانش) بر عهده مرد است.

4- زن می‌تواند حتی بابت شیری که به فرزند خودش می‌دهد، از مرد (همسرش و پدر فرزند)، مزد بگیرد، چرا که نفقه‌ی آن نوزاد نیز بر عهده مرد (همسرش) می‌باشد.

5- مرد حق ندارد همسر خود را پس از طلاق رجعی، تا پایان عده، از خانه‌اش بیرون کند.

6- مرد حق ندارد به همسرش کار بدهد، نمی‌تواند به او امر کند که خوراک تهیه کند یا جارو بزند و ...، اینها همه وظایف خودش است، و اگر بانوان امور خانه را اداره می‌کنند، برای مشارکتی از روی لطف و مهربانی می‌باشد؛ و نیز مرد باید دقت کند که زن مثل یک گُل است و قهرمان برای انجام کارهای سنگین نیست.

7- وظیفه محافظت و فراهم سازی قوام [توان و ایستادگی] و رشد زنان، بر عهده‌ی مردان است.

8- بار سنگین اجتهاد و قضاوت، از دوش زنان برداشته شده است.

9- در صورت وقوع جنگ، مردان موظف و مکلف به جنگ هستند و هر کس کوتاهی کند، دنیا و آخرتش را می‌بازد و مجازات نیز می‌شود، اما تکلیف جنگ از زنان برداشته شده است و همسرداریش به عنوان جهادی بزرگ قلمداد گردیده است و از این بابت، اجر مجاهد و شهید را می‌برد!

10 – در نهایت نیز کلید بهشت و سعادت و فلاح اخرویش، زیر پای مادرش است که یک زن است.

ترجمه غلط و تفسیر به رأی

تحریف، فقط حذف و اضافه نیست. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید که یکی از روش‌های یهودیان در تحریف این است که "کلمه" را از موضع‌اش تغییر می‌دهند «مِنَ الَّذِینَ هَادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ... - برخى از یهودىان، کلمات را از جاهاى خود برمى‏ گردانند / النساء، 46»! و این یکی از متداول‌ترین روش‌های دشمنان اسلام و مسلمین و معارضان با قرآن مجید، در شبهه‌افکنی [به ویژه در فضای مجازی] دارند.

الف – برتری مردان (النساء، 228) - در این آیه، بحث از حقوق زن و شوهر در امر طلاق می‌باشد، نه قیاس ارزش دو انسان از دو جنسیت! بحث از دو انسان با دو جنسیت زن و مرد نیست، بلکه بحث از "زن و شوهر" است، یعنی دو مقام، دو موقعیت، دو تعهد و بالتبع دو تکلیف.

ابتدا می‌فرماید که حقوق شایسته‌ی هر دو در نظر گرفته شده است و سپس به "درجه" مردان در این امر خاص اشاره دارد که می‌فرماید [آقایان نگران نباشند] آن نیز رعایت شده است؛ و این نه تنها به معنای برتری مرد بر زن نیست، بلکه چه بسا حقوق بیشتری را بر عهده‌ی مردان می‌گذارد. مثلاً وقتی مدیریت خانه به مرد داده می‌شود، این یک درجه است، اما به خاطر همین درجه، باید نفقه و مهریه را بپردازد، و حق ندارد همسر مطلقه را از خانه بیرون کند و ... .

ب – دشمن بودن همسران (التغابن، 14)، در این آیه خطاب به مؤمنین می‌فرماید: «اگر زنان و فرزندان شما، دشمن شما هستند، از آنان بر حذر باشید و اگر آنها را ببخشید و درگذرید، خیلی بهتر است، یک اخلاق خدایی است، چون او بخشنده است»! حال با کدام سواد و فهمی، از این آیه‌ی کریمه فهمیدند که فرموده «زنان شما دشمنان شما هستند؟!» و تازه باید دقت شود که مخاطب، مردان مؤمن هستند و دشمنی با آنها، حتماً دشمنی ایمانی است، نه اختلاف بر سر دیگ و ماهی‌تابه! اما در هر حال می‌فرماید که در صورت دشمنی نیز برخورد نکن، بلکه دوری کن، و البته اصلاح کنی و ببخشی بهتر است.

ج – مردان باید مسلط بر زنان باشند (النساء، 34)، در آیه فرموده است «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ»، یعنی مردان متکفل سرپرسی و تدبیر زندگی همسران‌شان هستند و این تکلیف نیز به خاطر برخی از فضیلت‌هایی است که به آنان داده شده است. یعنی فضیلت، افتخارآور نیست، بلکه مسئولیت‌آور است.

بنابراین نه تنها در این آیه، هیچ بحثی از سلطه و تسلط نشده است، بلکه مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده‌ی مردان گذاشته شده است.

ج – زنان را کتک بزنید (النساء، 34)، در کجای این آیه آمده که زنان را کتک بزنید؟! بلکه در رابطه با "زن و شوهر"، به مرد می‌گوید: "نشوز" یعنی نافرمانی، آن هم نه در مقابل اوامر تو که اصلاً حق نداری به او کاری بدهی، بلکه در مقابل تعهدات دینی و شرعی‌اش. پس اگر مرتکب معصیت شد، سریع آبرویش را نبر، خوار و ذلیلش نکن، بلکه تا امکان دارد، او را وعظ و نصیحت کن؛ اگر اثر کرد که چه بهتر، اما اگر اثر نکرد و هم چنان به معصیت ادامه داد، زود طلاقش نده، بلکه رختخوابت را جدا کن؛ مثلاً هنگام خواب به او پشت کن و یا جای خوابت را تغییر بده، چه بسا [چون زن بسیار عاطفی است] در او تأثیر کند. اگر باز هم اثر نکرد و به معصیت ادامه داد، تنبیهی در نظر بگیر که قصد آزار در آن نباشد. و البته این آخرین مرحله از لوازم "امر به معروف و نهی از منکر" است؛ و البته از شرایط "امر به معروف و نهی از منکر" نیز احتمال تأثیر می‌باشد.

بنابراین، در اینجا بحث راجع به زنی است که خاطی، مقصر و گناهکار اوست. پس مرد می‌تواند هیچ کدام از این کارها را انجام ندهد و زن را به محکمه‌ی فامیلی یا قضایی ببرد، رسوایش نماید و طلاقش دهد! اما سیاق آیه نشان می‌دهد که این همه سفارش و راه‌کار به مردان، به خاطر این است که سریعاً زن را طلاق ندهند و کانون خانواده را متلاشی نکنند، و زن (همسر) را نیز در تنگنای طلاق و مشکلات پس از طلاق قرار ندهد.

پس، اگر زن به رغم اِعمال تمامی شیوه‌های فوق، باز دست از معصیت نکشید، چه باید کرد؟

سه راه کار وجود دارد: 1- مرد فوری زنش را طلاق دهد. 2- به دیگران و غریبه‌ها بگوید که او مرتکب چه گناهانی می‌شود و از آنها بخواهد که او را امر به معروف و نهی از منکر کنند 3- خودش این کار را انجام دهد و مانع از ادامه‌ی گناه توسط او گردد.

حال می‌پرسیم: کدام برای آبرو، احترام، حفظ کانون خانواده و امنیت زن بهتر است؟!

البته باز هم تکرار می‌شود که اولا مرد می‌تواند این زن خاطی را سریعا طلاق دهد، و ثانیاً امر نشده که حتماً او را بزند، بلکه به عنوان آخرین راه‌کار در بازدارندگی از تداوم ارتکاب به گناه، تنبیهی در نظر بگیرد که قصد آزار در نباشد [و البته احکام سختی هم دارد]، و ثالثاً "امر به معروف و نهی از منکر" در هر مرحله‌اش از ابتدا تا بازدارندگی اجباری، مشروط به احتمال اثر می‌باشد. پس دستوری نیامده که زنان را کتک بزنید.  

مابقی آیات مطروحه در شبهه نیز همین‌گونه است، یعنی نه تنها تفسیر به رأی شده است، بلکه اساسا ترجمه به رأی نیز شده است.

●●●- ارزش زن در اسلام

اگر چه حقوق زن و مرد [به ویژه وقتی همسران یکدیگر می‌شوند] متفاوت است و باید هم باشد، چرا که به خاطر تفاوت خلقت، تفاوت جایگاه، نقش و تکلیف در نظام خلقت و هدایت نیز دارند، اما جایگاه و ارزش "زن" در اسلام، به عنوان یک "انسان" هیچ فرقی با جایگاه و ارزش "مرد" به عنوان یک انسان ندارد. ضد ارزش‌هایش نیز هیچ فرقی با یک مرد ندارد، بهشت و جهنمش نیز فرقی ندارد.

●- «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» (النحل، 97)

ترجمه: هر کس از مرد یا زن، عمل نیک انجام دهد در حالى که ایمان داشته باشد پس او را بى‌تردید (در دنیا) به زندگى پاکیزه‌اى زنده خواهیم داشت و (در آخرت) پاداششان را در برابر عمل‌هاى بسیار خوبشان خواهیم داد.

«مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلَا یُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیْرِ حِسَابٍ» (غافر، 40)

ترجمه: هر کس [اعم از زن یا مرد] بدى کند، جز بمانند آن کیفر داده نمى شود؛ ولى هر کس کار شایسته اى انجام دهد خواه مرد یا زن در حالى که مؤمن باشد آنها وارد بهشت مى‌شوند و در آن روزى بى‌حسابى به آنها داده خواهد شد.

«وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ»  (التوبة، 72)

ترجمه: خداوند به مردان و زنان باایمان، باغ‌هایى از بهشت وعده داده که نهرها از زیر درختانش جارى است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و مسکن‌هاى پاکیزه‌اى در بهشت‌هاى جاودان (نصیب آنها ساخته)؛ و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه‌ی اینها) برتر است؛ و پیروزى بزرگ، همین است!

«لِیُعَذِّبَ اللَّهُ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِکِینَ وَالْمُشْرِکَاتِ وَیَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» (الأحزاب، 73)

ترجمه: برای این که (هدف این است] که خداوند مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را (از مؤمنان جدا سازد و آنان را) عذاب کند، و خدا رحمت خود را بر مردان و زنان باایمان بفرستد؛ خداوند همواره آمرزنده و رحیم است!

نکته: خداوند متعال می‌توانست که بدون تأکید بر جنسیّت، این آیات را راجع به عموم مطرح نماید، اما هر دو جنس مذکر و مؤنث را مورد تأکید قرار داد، تا نگویند: در منظر الهی و از نگاه اسلام، زن و مرد در ارزش و ضد ارزش فرق دارند.

www.x-shobhe.com

روشنگران این مطلب را اضافه می کند که :

پاسخ شبهات خود را از علمای دین که در آن تخصص دارند بپرسید و به شایعات فضای مجازی و شبهه افکنی ها و مغالطه هایی که در این فضا مطرح می شود توجه نکنید. همانطور که برای سایر امور به متخصص مربوطه مراجعه می کنید در امور دینی هم پیش از هرگونه قضاوت عجولانه به متخصص آن مراجعه کنید. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی